Wéber Gábor

Külső íven

Red Bull-Honda? A leglogikusabb választás!


xpb_938981_1200px.jpg

A Red Bull Honda motorokra vált 2019-től, amiben nincs semmi meglepő, ha számba vesszük a lehetséges előnyöket és hátrányokat.

Számomra nem volt kérdéses a Red Bull döntése, hogy 2019-től a Hondát választják motorszállítónak, hiszen a hibrid éra elmúlt négy és fél évét megnézve a japánok gyakorlatilag rizikó nélküli lehetőséget kínáltak a váltásra a 2021-es új motorszabályok bevezetéséig. Mondhatni rengeteg „pro” és kevés „kontra” állt egymással szemben, már az idei szezon megkezdése előtt is, a Honda idei fejlődésének fényében pedig elérkezett az az idő, amikor a japánok és a Renault erőforrásai között nincs több 10 lóerő különbségnél, így gyakorlatilag azonos teljesítményszintet produkálnak.

Az egyértelműen két részre szakadt motorgyártói mezőny élén továbbra is a Mercedes és a Ferrari áll (nem feltétlen ebben a sorrendben), a másik két motorszállító, a Renault és a Honda tisztes távolságból követi az élen álló duót, a nagyjából 30-40 lóerő lemaradással, és rosszabb energia-hatékonysággal nem igazán rúghatnak labdába a csapataik. Ez a felállás a hibrid korszak szabályalkotásban is részt vevő Renault-ra nézve kellemetlenebb, hiszen a szabálytervezet kereteinek legelső papírra vetése óta hét év telt el, ám a folyamatos fogadkozás ellenére azóta sem tudták megoldani erőforrás rendszerük alapvető problémáit. A Honda ezzel szemben 2015-ben csatlakozott ismét az F1 mezőnyéhez és ugyan iszonyú kellemetlen, hibákkal tarkított három éven van túl, mégis elmondhatjuk, hogy 2018 közepére gyakorlatilag egy szintre került a Renault-val. 

A Red Bull számára évek óta a 22-es csapdáját jelentette a renault-s házasság, hiszen más motorszállítótól nem kaptak volna erőforrásokat (a Mercedes és a Ferrari nem akart egy erős vetélytársat az élen, a McLaren meg kisajátította magának a Hondát, ami részben aztán a vesztüket is okozta), a franciákkal meg cseréptörésig jutottak. A gyorsan elmérgesedő  helyzetből egyikőjüknek sem volt kiút, így a rossz házasság kényszerből folytatódott, ám az addig gyári csapatnak számító Red Bull érdekes helyzetben került, mert attól fogva az Infiniti szponzoráció elvesztésével fizetniük kellett a motorokért, amik sem teljesítményben, sem megbízhatóságban nem ütötték meg az elvárt szintet - elég megnézni az eddigi meghibásodási statisztikákat, vagy a 2 éve el nem készülő új MGU-K körüli mizériát. Mindezt tetézte a gyári Renault csapat visszatérése is a mezőnybe, amivel gyakorlatilag elfogyott a levegő körülöttük a tervezési prioritások szempontjából. 

Mateschitz csapata tehát a senki földjén találta magát motorikus téren, amiból nem látszott a kiút, hiszen ebben az erőforrás vezérelte érában csak egy, a többiektől független gyári erőforrással lehetne labdába rúgni. A McLaren-Honda házasság felbomlása és a Sauber gyors kifarolása viszont nem várt mentőövet dobott a Red Bullnak, akik a Toro Rossón keresztül le is csaptak a lehetőségre. Ettől fogva mindkét motorszállító adatival rendelkeztek, ami sokkal könnyebbé tette a döntést számukra, miközben még ezen adatok ismerete nélkül is az egyetlen logikus, szinte kockázat nélküli választás a Honda volt a számukra. Hogy miért? 

Egyrészt azért, mert a Renault-val teljesen megszűnt a bizalmi kapcsolat, enélkül pedig nem lehet jól működő partnerségben dolgozni, ebben a franciák technikai töketlensége és az osztrákok nem túl elegáns kommunikációja egyaránt ludas. Másrészt azért, mert a Honda magára találásával még valamivel gyengébb motorteljesítmény esetén sem fenyegeti veszély a Red Bull harmadik helyét az erősorrendben, vagyis semmivel nem kerülnének rosszabb helyzetbe eredmények szempontjából. Hogy lehetne-e versenyt nyerni az idei Hondával? Ki tudja, Monacoban talán igen, ám az összkép szempontjából ez teljesen irreleváns, mert a Red Bull végső soron ugyanott kötne ki a konstruktőrök között. Harmadrészt meg azért, mert gyári csapatként több legyet is ütnek egy csapása, amelyek mindegyike fontos tényező a győzelmekért vívott harcban. 

xpb_923357_1200px.jpg

Saját motorbeszállítóval bíró csapatként ugyanis az erőforrásokat természetesen ingyen kapják a Hondától, ami éves szinten kb. 25 millió euróval könnyít a Red Bull helyzetén, ám ez csak a jéghegy csúcsa. A Honda ugyanis – ahogy a McLarennek – a Red Bullnak is ugyanúgy fizet majd partneri/technológiai hozzájárulást, ami további 70-80 milliós eurós bevételt jelent az osztrák cégcsoportnak – ebből már idén is 30 millió jut a Toro Rossónak. Ha semmi más nem változik, pusztán csak ezért a nem kis pluszért is érdemes lett volna elgondolkozni a váltáson, ám a lényeg nem ez. 

Sokkal inkább az, hogy a Honda minden kutatás-fejlesztési kapacitását és erőforrását a Red Bull és másodlagosan a Toro Rosso tervezési koncepciójának igényei szerint irányíthatja, mert nincs más csapat, akit figyelembe kellene venni. Viszont a visszatérésük óta először kétszer annyi adattal rendelkeznek majd, ami tovább gyorsítja majd a felzárkózás ütemét. Nem szabad alábecsülni a teljes erőforrás-rendszer pontosan az adott autóra történő tervezésében rejlő előnyöket, még akkor sem, ha a Honda a McLaren túlságosan agresszív elképzelései miatt befürdött ezzel. A Mercedes és a Ferrari ereje részben ebben a tökéletes integrációban rejlik, és ezt csak egy gyári partnerkapcsolat garantálhatja.

Túlzások nélkül állítható, hogy ha a teljesítményben jelen pillanatban még valamivel a Renault mögött járó, de még mindig kisebb Honda erőforrást a Red Bull saját igényei szerint készítenék, az összes segédberendezést, hűtőket, akksikat és kábelkötegeket az RB14-nek optimális pozícióba helyezve, pusztán ezzel is a Renault nyújtotta hatékonyságnál jobb összkép rajzolódna ki, és ezt valószínűleg minden érintett fél tudja. Ezekhez jön még a motorvezérlés optimalizálásának, a kenő- és üzemanyagoknak az motorhoz tökéletesen illő párosítása, és máris olyan fegyverek állnak Red Bull rendelkezésére, amelyek nélkül nem lehet tökéletes hatékonysággal versenyezni ebben a motorformulában.

A Hondának továbbá nincsenek saját csapat indítását dédelgető álmai, azaz tökéletes motorpartner hosszabb távra még akkor is, ha ez a megállapodás egyelőre csak 2 évre szól, az új motorszabályok hajnaláig. Ez a hátralévő két év volt a kulcs a Red Bull szempontjából, mert a Renault-val semmire nem lett volna garancia, és továbbra is csapdában maradtak volna motorszállítói szempontból. Ebből minden áron szabadulni szerettek volna, és a 2020 végéig tartó időszakban gyakorlatilag kockázat nélkül próbálhatják ki a Hondát, ami ha jól sül el, tökéletes gyári háttérrel vághatnak neki a 2021-től kezdődő új korszaknak. Amennyiben mégsem, akkor minden gond és szívfájdalom nélkül várhatnak az Aston Martin, vagy akár a Porsche esetleges érkezésére.

A Red Bull jelen pillanatban a két rossz(abb) közül választhatott, amelyek mindegyikének padlása be nem váltott ígéretekkel van teli, azonban az egyik minden más szempontból kecsegtetőbb választásnak tűnt rövid- és hosszútávú szempontokból egyaránt. Ezúttal pedig a leglogikusabb választás volt az egyetlen jó megoldás. 

WG

képek: xpbimages.com



















































































































































































































































































































































































































































































































































































































































A bejegyzés trackback címe:

https://webergabor.blog.hu/api/trackback/id/tr8914060689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása