Wéber Gábor

Külső íven

Igazságos vagy szerencsés Ferrari győzelem Silverstone-ban?
Válasz a Brit Nagydíj legfontosabb kérdéseire

gbr_postrace.jpg

Raikkönen tényleg szándékosan lökte ki Hamiltont?

Kizárt. Tipikus versenyszituáció volt, amikor a belső, fel nem gumizott íven, még hidegebb gumikkal elméri a féktávot a belül helyezkedő. A féktáv kezdete előtt ugyanis még Kimi volt előrébb valamivel, ám a külső íven Lewis mélyebbet fékezett és jogosan rá is fordult a Ferrarira, ami viszont éppen annyival csúszott le az ívről már elfordított kormány mellett, hogy kerék a keréken találkoztak. Nem volt nagy hiba, de súlyos következményekkel járt Hamilton szempontjából, és egyértelmű volt a felelős is. (Végül egyiküknek sem volt aero-elem sérülése, viszont a felnijüket elütötték, ezért rádióztak furcsa kezelhetőségről a csapatuknak.) Räikkönen ráadásul nem kezdett halandzsába a verseny végén, rögtön elismerte, hogy ő rontott és elnézést is kért – ilyen szempontból jó néhány versenyző példát vehetne tőle, vagy akár a mezőny egésze. A szándékosság gyanúját eleve a Mercedes szerencsétlen nyilatkozatai hozták elő, amit másnapra már ők is megbántak, a pillanat hevére hivatkozva.

Miért nem cserélt kereket a Mercedes egyik autóján sem a biztonsági autós fázis alatt?

Elsőre újabb stratégiai bakinak tűnhetett, azonban ezúttal megvolt a logikája ennek a húzásnak, ráadásul mindkét versenyzőnél más-más szempontból. Hamilton még eleve csak 6 körös gumikon autózott és a kint hagyásával összesen három helyet nyertek (kettőt Kimi és Max ellen, akik a boxba mentek, egyet pedig DanRic-kel szemben, aki addigra már cserélt és újra elé került volna), egyből dobogós helyre hozva előre a címvédőt. Bottas esetében ugyan nehezebb volt a választás, azonban Silverstone-ban a pályán megszerzett pozícióelőny elég fontos szempont, és a Ferrari-Mercedes csata szorosságát nézve elsődleges tényező, ha semmi más nem jön közbe. A 10 körös közepesek pedig még elég jónak ítélte a Mercedes ahhoz, hogy az első helyet megszerezve meg is tartsák azt.

Végül fordítva sült el a lépés, azonban ebben részben közrejátszott az egymás utáni két SC-fázis, ami majd tíz körön át tartott és rendesen visszahűtötte a gumikat, így a közepesen, vagy keményen autózók gondban voltak a 42. körben történő újraindításnál. Egy frissen felrakott közepes gumi bemelegítése is tovább tart, mint a lágyaké, azonban a csökkentett futófelület vastagságú Pirellik tíz kör kopást követően még rosszabb helyzetbe hozták Bottast, aki sosem nyerte vissza azt a tapadást, ami biztonsági autó nélkül még meglehetett volna. Persze részben a finn is hibáztatható, mert elaludt Vettel végső támadásánál, egyszerűen benézte a szituációt és nyitva hagyta a kaput a Ferrarinak. Ezt leszámítva tipikus 50-50 helyzetben voltak a stratégia eldöntésénél és végül a pozícióelőny megszerzése döntött, ahogy azt Toto Wolff is elismerte. Megnézve azt, hogy a lágy gumikon Vettelnek is minden tudására és némi szerencsére is szüksége volt az előzéshez a használtabb közepeseken autózó Botasszal szemben, a másik opció – vagyis Bottast is lágy gumikra váltva visszaállítani Vettel mögé – utólag sem tűnik nyerőbb opciónak, ha a győzelem megszerzése a cél. Persze mondhatnánk, hogy akkor egy biztos 2. és 3. hellyel beljebb lennének, azonban az első hely megszerzése akkor ponttöbbletet jelent, ami kecsegtetővé tette ezt a kockázatot.

Nyerhetett volna Hamilton a Räikkönen-affér nélkül?

Talán igen, de egészen minimális esélye lett volna rá. Az elrontott rajtot követően a legjobb esetben csak a 3. helyen fordult volna el, ugyanúgy lágy gumikon autózva, mint az előtte haladó csapattársa és az 5-ös rajtszámú Ferrari. Egyformán friss gumikon pedig nem volt akkora tempóelőnye Botasszal szemben, hogy a boxkiállásokig valós eséllyel támadja és meg is előzze, így az első kiállás jogával élve a finn meg is tartotta volna a második helyet a 22. körben történő kiállása után is. Hamilton jól bánt a gumikkal, így ugyanolyan eltolt taktikát alkalmazva, egy későbbi cserével jött volna közepesekért féltáv körül, amivel aztán Bottas és Vettel nyomába eredhetett volna. Hogy mekkora eséllyel autózott volna gyorsabban és csinált volna meg két előzést 4-5 körrel frissebb, de egyforma keverékű gumikon...? Láttuk, hogy Vettelnek mi minden kellett az előzéshez Bottas ellen, de még jobb példa a 21. körtől a kemény keveréken autózó Hülkenberg, akit nem tudott becserkészni a közepeseken mögötte próbálkozó Ocon a hatodik helyért zajló küzdelemben. Hamilton tehát a rossz rajttal bukta el a győzelem esélyét, és onnan kezdve még a második helyért is komolyan meg kellett volna küzdenie, így viszont a biztonsági autós fázis és a bevállalós Bottas stratégia könnyebb prédává tette a finnt.

xpb_948439_1200px.jpg

Most akkor ki volt a gyorsabb ezen a hétvégén?

Az idei Brit Nagydíj nem csak az élcsapatok egyre növekvő fölényét láttatta a mezőnnyel szemben, hanem a Ferrari-Mercedes versenyfutás szinte totális kiegyenlítettségét is. Ennél jobb hírt nem is kívánhattunk volna a szezon feléhez érve, különösen azok után, hogy a Mercedes az elmúlt hetekben új motorverzióval és jelentős karosszéria módosításokkal szerette volna sokkolni a többieket, ám minden jel szerint a Ferrarinak is vannak még ötletei és elegendő fejlesztési tartaléka az idei autóval. A késhegyre menő küzdelem egyre jobban leszakítja  a középmezőnyt, akik tényleg másik ligában játszanak, ezt Lewis Hamilton probléma nélküli mezőnyön átgázolása is bizonyította vasárnap. A Red Bull a Renault teljesítmény hátránya miatt hátrakötött kézzel vesz részt ebben a csatában, így valós esélyük kevés – de ez egy másik elemzés tárgya.

Vasárnap annyiban tévedtem, hogy utólag nézve a Ferrari tempója semmiképp nem volt erősebb a Mercedesénél, ám a tempókülönbségek megítélése az 52-53C fokos aszfalthőmérséklet ismeretében különösen nehéz. Ugyan a gumikopás kérdése nem volt elhanyagolható, de vasárnap nem láttunk hólyagosodást, csak normál kopást, aminek a mértékét a magas hőmérsékletek is növelte. Lágy gumikon Vettel gyorsabb volt az első tíz körében, azonban némileg rosszabb volt az etapja végére, különösen a bal első kezdett elfogyni a 21. körben megejtett cseréig. Bottas egy körrel később jött közepesekért és a kiállását követően 4,4 mp-ről 2 mp-re csökkentette a hátrányát az SC-fázisig.

Első blikkre Mercedes tempóelőny látszik, azonban az első etap problémás bal elsőjéből kiindulva és a köridőket pontosan megnézve egyértelmű kép rajzolódik ki: Vettel rá jellemzően extra óvatos etapkezdőket diktál, amikor szükség van rá és csak jóval később növel a tempón. Hogy mennyire tartalékolva ment, pontosan köridőhöz lőve ment a biztonsági autós fázisig tartó 10 körben az több dologból is leszűrhető. Egyrészt a köridejei pontosan az 1:33.0-ás határon mozogtak konstans e körül tartva, se fölé, se alá nem ment néhány tizednél jobban, pedig az üzemanyag fogyásával automatikusan csökken a köridő is – Silverstone-ban úgy körönként 0,07-0,08 mp-cel. Ebben az etapban az eleve két kiállásra játszó és ezért gumispórolás nélkül autózó Ricciardo is bőven hozott rajta a 25-30. kör között (-1,322 mp), de az ausztrál még Bottasnál is gyorsabb volt abban a hat körben, az egyébként ezen a hétvégén jelentősen lassabb Red Bullal.

Vettel spórolásának mértékéről még tisztább képet ad a 7 körrel korábban közepesekre váltó Räikkönenhez való viszonyítás: Kimi a 14. körben cserélt és onnantól Sainz, Ocon, Leclerc és Hülkenberg előzése mellett 1:32.75-ös átlagú első hat kört produkált mielőtt megérkezett volna Ricciardóra. Mindezt 13-14 kg-mal nehezebb autóval a 21. körben cserélő Vettel autójának üzemanyagszintjéhez képest, ami eleve 0,5 mp-es köridő hátrányt jelentett a finnek – ezzel szemben Vettel első hat körének átlaga csak 1:33.1 mp volt ugyanúgy, ahogy az SC-fázisig megtett mind a 11 körének az átlaga is 1:33.1 mp-et mutat! Ugyanezek a körátlagok Bottas esetében az első hat körben 1:32.89 mp, a biztonsági autó bejöveteléig pedig 1:32.85 mp voltak.

A nyers számok tehát csalókák, hiába hozott Bottas 2,4 mp-et Vettelen a kiállásukat követően, a német komolyan tartalékolt a későbbiekre, amire a biztonsági autó pályára jövetele nélkül akár szüksége is lehetett volna, ám ez a meccs minden jel szerint már az első száz méteren eldőlt Silverstone-ban.

WG

képek: xpbimages.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://webergabor.blog.hu/api/trackback/id/tr7314107211

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása