Wéber Gábor

Külső íven

Hol szorít a költségsapka?
Így működik az F1 pénzügyi szabályozása

xpb_1142896_1200px.jpg

2021 óta nem költhet féktelenül az F1 mezőnye, ugyanis tavaly lépett életbe a pénzügyi egyenrangúságot elősegíteni kívánó doktrina, a cost cap, azaz a költségvetési szabályozás, csúnya, de mára meghonosodott  magyar nevén a költségsapka. A COVID sújtotta gazdasági helyzetben az eredetileg tervezettnél alacsonyabb, 145 milliós plafonnal indult a nadrágszíj húzás, ami idén 140 millió, 2023-ban pedig már csak 135 millió dollár lesz. Illetve csak majdnem ennyi.

A megállapodás ugyanis alapesetben 21 versenyről szól, amit minden egyes plusz hétvége esetén megtoldanak 1,2 millióval, ráadásul a pénzügyi szabályozás megalkotásakor még nem voltak sprinthétvégék sem. Ezek extra kiadásaira a csapatok 150 ezer dollárt csaphatnak hozzá a költségvetésükhöz versenyhétvégénként. Ez az idei, 23 futamos szezonban 450 ezer dollárt jelent, valamint sprintfutamonkénti törésenként további 100 ezer dollárt/törött autó, ráadásul ez az összeg magasabb is lehet, amennyiben a kár ennél jelentősebb. A csapatok pontos 2022-es költségvetése tehát minimum 142.650.000 dollár, de töréskártól függően ez 143 millió fölé is kúszhat.

Ez az összeg az autó tervezését, megépítését és egész éves versenyeztetését kell, hogy fedezze, minden más, ezzel nem közvetlen összefüggésbe hozható kiadás esetén szabad a gazda. A kivételek listája elég hosszú, nézzük őket csoportosítva:

  • versenyzői fizetések, utazási és egyéb költségeik
  • a három, legmagasabb fizetésű csapatvezető fizetése, utazási és egyéb költségeik
  • marketing költségek
  • pénzügyi költségek
  • adók
  • F1-örökségbe tartozó autók karbantartása, üzemeltetése
  • járulékok, pénzügyi, jogi, HR-költségek
  • ingatlanokkal kapcsolatos kiadások (rezsi, karbantartás, stb.)
  • bónuszok (a fizetések max. 20%-áig)
  • FIA nevezési díjak, licencek költségei
  • FIA pénzügyi büntetések
  • motorszállítói költségek (maximum 15 millió €/16,5 millió dollárig)
  • amortizáció és értékcsökkenési leírások
  • árfolyamváltozások (bármely irányba)
  • utazási és szállás költségek (a teljes csapatra)
  • alternatív üzemanyag és kenőanyag fejlesztési költségek
  • céges rendezvények (1 millió dollárig)
  • GYED, betegszabadság

jm1820se1010_2100-2100-rgb.jpg

Mivel a csapatok mindegyike dollár alapú elszámolásban kapja a bevétele nagy részét kitevő FOM pénzeket, ezért ez minősül ún. prezentációs devizának, de a 140 millió dollárt minden évben meghatározott átlag árfolyamon átszámítják a csapatok által gyakorlatban legtöbbet használt devizákra: euróra, angol fontra és svájci frankra. 2022-ben a hivatalos formula szerint 127,481 millió eurót (EURUSD=1,0982), 110,314 millió fontot (GBPUSD=1,2691), vagy 139,442 millió svájci frankot (CHFUSD=1,004) lehet elszámolni versenyzésre – illetve ennél valamivel többet, ahogy azt az előbb kifejtettem. Az árfolyamok természetesen már azóta is rengeteget változtak, amit a tételes elszámolásnál figyelembe vesznek, ahogy az inflációt is, amit a G7 nemzetek inflációs átlagához képest állapítanak meg. Ez persze jelentős fejtörést okoz a jelenlegi gazdasági helyzetben, ráadásul az F1-es csapatok költségei átlalában az átlagos infláció fölöttiek, így ezt a cseppet sem elhanyagolható körülményt a csapatok folyamatosan napirenden tartják az FIA-val és annak Költségvetési Munkacsoportjával.

Ők azok, akik ellenőrzik a csapatok bevallásait, amire éves szinten kétszer kötelezi őket a szabály, de szúrópróbaszerűen bármikor bekopogtathatnak az ellenőrök és bármely könyvelési tételt ellenőrizhetnek. Az ellenőrzésbe ráadásul független könyvvizsgáló cégeket is bevonhatnak, és velük közösen folytathatnak le részletes vizsgálatot. Miután tavaly óta ez is a szabályrendszer része, így a túlköltekezésre is többféle büntetési tétel áll rendelkezésre. Az 53 oldalas Pénzügyi Szabályzat háromféle kihágást különböztet meg, és ezek súlyossága szerint szankcionál:

  • Eljárási szabálytalanságok (késői leadás, hiányos vagy részben hibás adatok, köztes jelentés kihagyása)
  • Enyhe költségkeret túllépés (maximum 5%-ig)
  • Jelentős költségkeret túllépes (5% felett)

A büntetési tétel kiszabását az alábbi tényezők befolyásolják:

  • a túllépés pontos mértéke
  • félrevezetés, vagy szándékosság gyanúja
  • halmozott szabályszegés
  • visszaesőként elkövetett szabályszegés
  • együttműködés hiánya

A büntetési tételek ezek ismeretében az alábbiak lehetnek:

Eljárási szabálytalanságok = pénzbüntetés

Enyhe költségkeret túllépés = sportbüntetés: megrovás, pontlevonás, következő évi költségsapka csökkentés, szabadedzés, időmérő, vagy verseny eltiltás, illetve tesztmegvonás

Jelentős költségkeret túllépes = sportbüntetés: pontlevonás, következő évi költségsapka csökkentés, verseny(ektől) való eltiltás, tesztmegvonás, kizárás.

wind_tunnel_turbine_2100-2100-rgb.jpg

A költségsapka megjelenése tehát egy újabb, eddig nem létező elemet hozott az egyenletbe, aminek a következményei sokkal súlyosabbak lehetnek egy ejnye-bejnyénél. Szkeptikusok szerint az autógyárak itt is előnyben lesznek, de a rendszer működése jóval összetettebb annál, hogy bárki túl nagyot merjen riszkírozni ezen a fronton. Ráadásul éppen a legnagyobb gyártók azok, akik a legtöbbet kockáztatják vele, a jó hírnév elvesztését, mert a „csaló” skarlát betűjét egyik patinás gyártó sem viseli szívesen. Ha lesznek is túllépések, azok mindenképp az 5%-os határon belül, és leginkább árfolyam ingadozási, vagy inflációs problémáknak felróva, de hol van ez az eddigiekhez képest, amikor a legnagyobbak több mint kétszer ennyit is elköltöttek csak az autó fejlesztésére. Pár millióért a határok feszegetése, szemben a korábbi, magától értetődő több százmilliós előnnyel - pontosan ez a költségsapka lényege.

Wéber Gábor

képek: xpbimages.com, Renault Sport F1

A bejegyzés trackback címe:

https://webergabor.blog.hu/api/trackback/id/tr1617833379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása