Wéber Gábor

Külső íven

Tökmag, szotyi, Forma-1
Mit gondol az F1 népe - szókimondó stílusban

xpb_1142597_1200px.jpg

Hat futam után 2 Leclerc és 4 Verstappen győzelemmel a hátunk mögött nagyjából a bajnokság első negyedén vagyunk túl, ezért megkérdeztem a lelátók népét, hogy mit gondolnak. Szigorúan elméleti barangolás következik, néha szókimondó stílusban.

Red Bull (195 pont, 4 győzelem) – átlagtempó tekintetében egálban vannak a Ferrarival, de úgy, hogy gyengébb időmérős teljesítményüket az erősebb versenytempó kompenzálja. Sok különböző technikai problémájuk volt már idén, amikkel rengeteg pontot elhullajtottak, de hat futam után mégis mindkét bajnokságot vezetik. A technikai gondjaik valószínűleg nem párolognak el egycsapásra, így hiába tettek jó lóra a versenykörülmények között leggyorsabb autó megépítésével, annyi tartalék nem lesz ebben az évben, hogy ilyen kiesési rátával bajnoki reményeket tápláljanak, hiába Verstappen kimagasló formája és Perez javuló önbizalma, meg Dr. Marko odamorgásai a Muppet Show zsémbes öregurainak repertoárjából. Kéthetente elmantrázzák hogy „végleg megoldottuk a problémákat”, de erről a problémák nem tudnak egyelőre. Monaco részben választ is ad majd egy érdekes kérdésre: az idén aerohatékonyságra optimalizált autójuk mennyi nyers leszorítóerőt képes generálni a maximálisra húzott szárnyakkal és toldatokkal? Ez sok más, nagy leszorítóerős pálya szempontjából is döntő fontosságú tényező lesz.
xpb_1146098_1200px.jpg

Ferrari (169 pont, 2 győzelem) – az autó tényleg bajnokaspiráns kreáció és Barcelonáig megbízható is volt, Leclerc-t pedig abszolút világbajnoki anyagból gyúrták, de négy pole pozíciójából csak kettőt tudott győzelemre váltani, önhibáján kívül. Abból egy volt csak idén (Imolában), míg Sainz annyira nem találja az összhangot az autóval, hogy a Scuderia kezd félkarú óriássá válni a konstruktőri versenyben. Melbourne után Leclerc 45, a Ferrari pedig 49 pont előnnyel vezetett a Verstappen/Red Bull duó előtt, Barcelona után már 6, illetve 26 pontos hátrányban vannak, de a Ferrari örült - hogyne. Az F1-75 ugyan gyors, de alig fejlesztették, márpedig az év során nem maradhatnak le a Red Bullal szemben, ha nyerni akarnak, akármennyire is előre keresi a kifogásokat Binotto ez ügyben. Az egész éves teljesítményük szempontjából ez a legnagyobb kérdőjel, valamint az, hogy Sainz mikor tud javítani a teljesítményén, ami egyelőre olyan, mint a székely viccbeli szekere, ami egyre távolodik a céltól.
xpb_1145567_1200px.jpg

Mercedes (120 pont) – ez a csapat sosem hibázik, mondta Lewis Hamilton, majd napokkal rá kitolták a garázsból az év betlijét, ami 5 futamon át besült csodafegyver volt csak. A Spanyol Nagydíjra hozott padlólemez és egyéb módosítások nagyot javítottak az autó teljesítményén, de a delfinezés csak itt tűnt el majdnem teljesen, ami egyelőre nem mérvadó más pályákra nézve. Az újonnan berakott motorok viszont pedig kellő plusz teljesítményt nyújtottak, így az egyenesekben a leggyorsabbá vált a W13, de a gyors kanyarokban is feltűnő volt a javulás. Még mindig nem lett nyerő autó a Mercedes, de most már 2-3 tizedre megközelítették az élen álló párost versenytempóban, időmérőn viszont még ennek a duplája a hátrány az eddig kiismerhetetlen balansz miatt. Russell eddig is lubickolt az új helyzetben, Hamilton viszont rendkívül peches, de egyértelműen motiválatlan volt, az ékszerügyben meg egyenesen a nyúl vitte a vadászpuskát, azonban a barcelonai teljesítménye erős választ adott a károgóknak. A vb cím ettől függetlenül már gyakorlatilag elérhetetlen távolságba került, és a másik kettő elé ugrani sem lesz olyan egyszerű a fejlesztési versenyben. Középtávon ugyanakkor a monacói hétvége mégis a legjobb esélyük lehet a győzelemre, ha gyorsan fel tudják melegíteni az abroncsokat az időmérőn, mert a lassú kanyarokban eddig is brillíroztak, csak az egyéb problémáik miatt ebből nem sok látszott.

xpb_1141384_1200px.jpg

McLaren (50 pont) – érezhetően nehéz lett volna kitartani a tavalyi fejlődési görbét, de a jelenlegi 4. helyük legalább annyira a szerencse műve is, mint Norris kimagasló teljesítményéé. Az autó nem a középmezőny legjobbja, a rengeteg fejlesztés ellenére hol így, hol úgy mennek, nincs semmi támpont a következő hétvégi formájukra. Ahogy tavaly biztosak lehettek benne, hogy verseny közben nem kell hátrafelé figyelniük, most inkább a hátracsúszás elkerülése ellen versenyeznek. Pedig a Mercedes motort már ismerik, de idén ez sem igazán előny már a többiekkel szemben, Ricciardo pedig olyan szinten vesztette el a mojóját, hogy az is kérdés, hogy miért tartaná meg a csapat jövőre? A McLaren idén két tűz közé került, mert az előrelépés nem sikerült az élmezőny felé, miközben a középmezőny még zsúfoltabbá vált a Ferrari motoros csapatok megtáltosodásával. Vízválasztó év lehet számukra az idei: csak megtorpantak erőt gyűjteni az utolsó lépcsőfok előtt, vagy megmaradnak a vicces PR-szekeret már-már túltoló, valójában csak külsőségekben topcsapatnak?
xpb_1141195_1200px.jpg

Alfa Romeo (39 pont) – így kell a mezőny végéből a középmezőny elejébe ugrani egyetlen tél leforgása alatt, és a patinás olaszra címkézett Sauber mindent meg is tesz, hogy maximalizálja a lehetőségeit. Az autónak persze jót tett a Ferrari motor erőteljes javulása, de a Sauber konstrukciója eléggé egyedi ahhoz (pl. hátsó futómű), hogy ne holmi maranellói másolatról beszéljünk. A mezőny legrövidebb tengelytávú autója egyben a legkönnyebb is eddig, Bottasnak pedig nem csak a csupasz feneke ér sokat. 38 pontot szerzett az első hat futamon, miközben cseppet sem volt szerencsés idáig, ahogy csapattársa, az egyébként meglepően jól versenyző Zhou sem, és ennek ellenére is ötödikek a konstruktőriben. Mivel az autó kifejezetten jól mozog a szűk kanyarokban, így Monacóban tovább folytatódhat a pontszerző sorozat, főleg ha tényleg el tudnak rajtolni kétszer egymás után is hibátlanul. Ha így lesz, még akár a McLarent is megkergethetik a konstruktőri 4. helyért az év végéig.

xpb_1144112_1200px.jpg

Alpine (34 pont) – ez az év komoly saját elvárásokkal indult, de egyelőre nem akar beindulni a francia henger. Mivel egyedül használják a saját (Renault) erőforrásukat, így nehéz megmondani, hogy mi fejlődött többet tavaly óta: az autó vagy a motor, habár az adatok a lóerők szempontjából kecsegtetőbbek, viszont lassan jobban fogynak az erőforrás alkatrészek, mint a briós és a croissant a motorhome-ban. Gyári csapatként már rég az első három nyomában kellene járniuk, de nem tudnak két egyforma hétvégét összerakni. Alonso és Ocon néha a semmiből is képesek a pontszerzésre, vagy egymás feltartására, ám a franciát idén nagyon szereti Fortuna, míg Alonso általában a rövidebbet húzza. Ezzel együtt egyelőre beragadtak a középmezőny kocsmai bunyójába, és továbbra sem úgy néz ki, hogy az idei konstrukció rángatja ki őket onnan, és mióta a legtöbben megszűntették a delfinezési gondjukat, már ők a legrosszabbak ebből a szempontból. De a franciák közt ők az elsők.
xpb_1140350_1200px.jpg

AlphaTauri (17 pont) – keserű év ez az RB2 számára, mert a bombajó Honda motor és a néhány remek pontszerzési alkalom ellenére nem igazán tudnak komoly tényezők lenni a középmezőnyben; ők a szezon eddigi legszürkébb csapata. Persze az erőforrás velük is kibabrált néha, de az Alpine-hoz hasonlóan képtelenek voltak igazán kiismerni az idei autójukat, számukra minden hétvége egy újabb pörgetés az F1-es rulettkeréken. Néha megkapargatják a parazsat, jut egy-két Q3 meg pontocskák, de ennek az idei autónak egyelőre se íze, se bűze. Ha nem találnak fogást rajta a nyár közepéig, Gasly és Cunoda zsákutcából kell, hogy kitolasson 2023-ra – már akinek lesz folytatás közülük, ahogy a James Key távozását igazán most megsínylő technikai részlegnél kezdik gyűjteni az útilaput. Az egész mezőnyből jelenleg bennük látni a legkisebb potenciált az előrelépésre.
xpb_1129740_1200px.jpg

Haas (15 pont) – kibaszott nagy rock’n’roll meg minden, de az eddig gyűjtött 15 pontjuk szégyen az év eleji erőviszonyokat tekintve, nagyjából háromszor ennyit kellett volna szerezzenek. Szép sztori volt Magnussen visszatérése, de még a viking csodák is három napig tartanak, az F1-es szezonok meg ennél kicsit hosszabbak. Pedig az autó szintén tartalmaz érdekes megoldásokat, mégha közelebb is áll a Ferrari koncepcióhoz, és a barcelonai padlólemez merevítés érezhető plusz tempót hozott fejlesztések nélkül is. De azok előbb-utóbb hiányozni fognak, ahogy a jó versenystratégia (láttak ők már olyat?), a konstans és higgadt Magnussen és az aludttejet a szájából végre kiköpő Mick Schumacher is.
xpb_1129843_1200px.jpg

Aston Martin (6 pont) – a csapat, ami lassan olyan, mint egy Monty Python szkeccs. A mogorva, nyakig felhúzott nadrágú, übermilliomos tulajjal, a gyereknek vett csapattal (majd mellé csapott autógyárral), és a fluxuskondenzátort 2022-re beállító Dr. Emmett Brownnal (alias Doki), aki őrült professzoros sérójával Vettel bőrébe bújva csodálkozik rá a Forma-1-es autók vezetésére. Mit gondoltok, mit keresgél állandóan a többiek autója alatt/mellett/körül? Na ugye. Ha már ott van, gyorsan összerakott egy másik autót is, amit Marty küldött át neki a jövőből, fejben fénymásolva! Állítólag már olvasta a Grays Sports Almanacban, hogy ez lesz a nyerő autó idén. A hírek szerint jövőre DeLorean néven indulnak majd és a többiek zöldülnek bele az irigységbe. Addig meg talán befejezik a hipermodern silverstone-i üzemet és lezárják az amúgy is kifelé kacsingató Vettel karrierjét. Az eddigieket elnézve komoly sportértékkel bíró dolgokra nem kell számítsanak a szezonban. 
xpb_1145299_1200px.jpg

Williams (3 pont) – szegény Albon olyan a Williamsnél, mintha Mbappé a Megye III-ba szerződött volna; egyedül nem tud minden posztot bejátszani. Hol a fék lángol, hol csak a csapat, hol meg a hajuk a vörös festéktől, Latifi meg látszólag semmit nem ért az egészből, de az egyik autót ő vezeti. Persze náluk azért erősen rezgett a léc korábban, de a kiütéstől a gong által megmentett boxolónak is van 1 perce a lihegésre – mondjuk ők az idei menetre sem álltak fel még a sarokból. A csapatszerkezet átalakításából eddig nem sok minden érződik, a régi fényükből egyedül a kerékcseréik tempója  mutat valamit. Lehet, hogy a procedúráért felelős mérnököt kellene megkérdezni az autó fejlesztéséről is. A jó hír: innen csak felfelé vezet az út – de ezt a dumát már ők is unják.
xpb_1143476_1200px.jpg

WG

képek: xpbimages.com

 

A bejegyzés trackback címe:

https://webergabor.blog.hu/api/trackback/id/tr9917840771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása