Wéber Gábor

Külső íven

Mi az a delfinezés?
A ground effect mellékhatásai

Porpoising – delfinezés; öngerjesztő jelenség, az autó függőleges irányú, pumpáló mozgása menet közben.

xpb_1127793_1200px.jpg

Az 1977-82 közötti wing car korszak autónaik zavaró jelensége, amikor a fenéklemez alatti extrém szívóhatás hatására a versenyautó orra ritmikusan pattogva fel-le mozog, akár a vízben ugráló delfin. A jelenséget a szívóhatás miatt a talajhoz érő padlólemez okozza, ami elvágja a levegő útját, ezzel megszűntetve a szívóhatást, így az addig teljesen összenyomódott rugók azonnal kirúgják magukat, az autó pedig megemelkedik. Ekkor viszont újra helyreáll az autó alatti áramlás, ismét óriási szívóhatás képezve és újra a talajhoz szívva az autót és ez az ördögi kör egész addig folytatódik, amíg a versenyző nem kezd el lassítani. A delfinezés rendkívül zavaró jelenség, akár vezethetetlenné is teheti az autót, korábban számos tervező modelljeit kukázva, mint pl. a Lotus 80, vagy az Arrows A2. Ugyanez a jelenség vízközelben is megfigyelhető, és először az 1940-es évek elején kezdtek behatóbban foglalkozni vele katonai hidroplánok tesztelése közben.

arrows_a2.jpg

Az autó alatt hirtelen feltorlódó és emiatt leváló áramlás pumpáló hatása a 2022-es autóknál is megjelent az első tesztnapon, pedig a korábban egyik csapat sem számított a jelenség visszatérésére a szélcsatornás tesztek alapján. A német AMuS értesülése szerint a mezőnyből hat csapatot érint komolyabban a probléma, közülük a Haas és az Alfa Romeo szerdán nem is tudott értékelhető munkát végezni, oly mértékben befolyásolta a delfinezés az autóik viselkedését. Rajtuk kívül az Alpine, Aston Martin, Mercedes és Williams autói is szembesültek a problémával, a két Honda motoros autó (Alpha Tauri, Red Bull), a Ferrari és a McLaren egyelőre kevésbé érintett.

aramlas2.png

Mivel az eddig bemutatott autó mindegyike egyedi, egymástól jelentősen eltérő dizájn, így az autó alatti Venturi-csatornák hossza, kialakítása és geometriája is csapatonként változik. Pusztán csak az oldalanként három rekeszre osztott torkolati elemek is jelentős mértékben különböznek minden autó esetében, és ezek még csak a szabad szemmel látható részei a csatornáknak. Mindehhez még hozzájön a futómű rendszerek szabályok által előírt egyszerűsítése, így már nem támaszkodhatnak az abroncsok rezgését kioltó inerterekre és semmiféle hidraulikus összeköttetésre a kerekek között, amivel eddig pontosan tudták szabályozni az autók hasmagasságát. Ha ha úgy akarták, bizonyos hasmagasságon megállt a süllyedés, ha pedig végsebességet akartak növelni, akkor bizonyos tempó/terhelés fölött a hátsó tengely jelentősen beült.

xpb_1029632_hires.jpg

A talajhatás kiaknázása miatt az autók minden eddiginél közelebb kerültek az aszfalthoz, ezért a 2022-es autók a korábbiaknál keményebbre hangoltak, viszont a nagy tempónál folyamatosan emelkedő szívóhatás miatt érzékenyebbek a delfinezésre, pedig a 40 évvel ezelőtti ground effect autókhoz képest nincs rajtuk szoknyaelem a fenéklemez szigetelésére. A szabályok megalkotásakor egyébként épp emiatt vetették el a csúszószoknyák használatát, hogy csökkenjen az ilyen irányú érzékenység. Csakhogy azóta eltelt négy évtized, az F1-es mérnkök pedig fizikai szoknya nélkül is elég jól tudják terelgetni az autó körüli áramlatokat, így a karosszéria alatt - ahogy tegnap a mezőny ráébredt - most is kialakul a zavaró jelenség.

xpb_1127250_1200px.jpg

A probléma megoldására a legegyszerűbb mód az autó hasmagasságának a növelése lenne, azonban azzal túl sok leszorítóerőt áldoznának be, így mindenki inkább módosítja majd a torkolati terelőelemeit és a fenéklemez kiképzését, hogy lassítsa a levegő áramlását az autó alatt, amivel kontrollálhatóbb szívóhatást érhetnek el, de továbbra is a kiaknázható maximum közelében tartva az autókat. 

WG

képek xpbimages, WG

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://webergabor.blog.hu/api/trackback/id/tr2117765364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása