Wéber Gábor

Külső íven

F1 évértékelő 2022 – 1. rész
Csapatok és versenyautók

car_development_1-8.png

Új év, új szabályokkal és jelentős átrendeződéssel az élen – a csapatok szempontjából ez volt 2022 dióhéjban. Majd 40 év után visszatértek az ún. szárnyas autók, amik alulról nézve nem sík, hanem rafináltan ívelt padlólemezzel rendelkeznek, de az vadonatúj F1 koncepció ennél sokkal messzebbre merészkedett. A sportág történetében először tudományos alapokra helyezték a szabályrendszer kidolgozását, hogy a korábbinál versenyezhetőbb konstrukciók szülessenek.

Ennek hatására az év elején 10 különböző kinézetű autó gördült pályára, és bár év közben a fejlesztési irányok közeledtek egymáshoz, még így is maradt 3-4 eltérő csapásirány. A konstruktőri bajnokságot végül a Red Bull nyerte, de a Ferrari merőben más, részben a 80-as, 90-es évekre hajazó elképzelése éppoly versenyképesnek tűnt sok szempontból, a Mercedes által választott extrém koncepcióban rejlő potenciált csak jövőre látjuk majd tisztán. A csapatok versenyképessége is sokat változott az év során, hibátlan teljesítményre senki nem volt képes a teljes szezon alatt.

Elsőre a fejlesztési verseny alakulását az elérhető abszolút legjobb köridők szempontjából vizsgáltam, amiből megkapjuk az egyes konstrukciók elméleti maximális potenciálját az év során. Ez persze nem egy az egyben versenyképességi mutató, hiszen nem számol a gumikopási, stratégiai és egyéb tényezőkkel, azonban annak eldöntésére, hogy a mezőny hol állt egymáshoz képest a szezon bizonyos szakaszaiban mégiscsak a legjobb irányadó. Íme.
wege_22_abszolut_eroviszonyok.jpg

A graikonon szépen kirajzolódik a Ferrari-Red Bull versenyfutás dinamikája és az erőviszonyok változása az évad során, ami egykörös tempó szempontjából is érzékelhető, habár némileg eltolt lefutással a versenyekhez képest. A Mercedes év eleji szenvedése is egyértelmű különösen május végéig, de aztán még az ősz elejére is jutott belőle Spában és Monzában, azonban az ezüstnyilak javuló tendenciája ősz végére egyértelmű volt.

Ugyanilyen remekül lehet csemegézni az Alpine-McLaren versenyfutás változásait, az Alfa és a Haas erős kezdése utáni visszaesését, az Aston Martin folyamatos magára találását, az AlphaTauri lassú, de biztos lemaradását a középmezőnytől és a Williams megérkezését ugyanide a gyors pályákon. Fontos, hogy az adatok az abszolút legjobb szektoridőkön és az AWS egyéb teljesítménymérő mutatóin alapulnak, nem önmagában az időmérős eredményeken. Ha a szezont három részre bontjuk, még jobban láthatók a fejlődési tendenciák:
wege_22_abszolut_eroviszonyok_1_7.jpg

 wege_22_abszolut_eroviszonyok_8_15_a.jpg

 wege_22_abszolut_eroviszonyok_16_22_a.jpg

Nagy általánosságban a szezon első harmada a legtöbb csapatnál a váratlanul jött delfinezés kiküszöbölésével telt, ami miatt jóval lassabban tudták validálni az új autókról kapott adatokat és kiismerni a legfontosabb beállítási tartományokat. Eközben persze már az első fejlesztési csomagok is megérkeztek, de azok a szokásosnál kisebb találati aránnyal javítottak az autókon a nehezített körülmények miatt. Az évad második harmadára, a nyár derekára aztán a legtöbben gőzerővel dolgoztak az autójuk finomhangolásán, vagy teljes áthangszerelésén, míg szeptembertől már a legtöbb módosítás jó irányba mutatott még a nagyot változtatók esetében is.

A teljesebb összképhez azonban nézzük meg sorban az idei tíz konstrukció jellegzetességeit, kiemelkedő és gyenge tulajdonságait, amelyek a versenyzők teljesítményétől függetlenítve is eldöntötték az idei év alakulását, illetve arra is vessünk egy pillantást, hogy mik lehetnek a jövő évi versenyképességet meghatározó tényezők.

Red Bull RB18

wege_csapatok_01_red_bull.jpg

  • sokoldalú, minden pályán működő koncepció > igazi allrounder
  • nem a legnagyobb, de a legszélesebb tartományban használható leszorítóerő
  • kimagasló aero-hatékonyság > nagy végsebesség
  • a leghatékonyabb ERS-rendszer
  • túlsúly > alulkormányzottság + gumiproblémák az év első felében
  • egyre magasabb hátsó hasmagasság az év végére
  • szinte nem létező delfinezés > padlólemez pengék használata
  • a többiekétől jelentősen eltérő padlólemez kialakítás/formázás + a hátsó hasmagasság emelésének visszatérése év közben
  • Melbourne után nagyon jó megbízhatóság
  • stratégia és boxmunka szempontból hibátlan teljesítmény

xpb_1187510_1200px.jpg

  • 2023
  • fejlesztési kiforrottság
  • a további súlycsökkentésben rejlő tartalékok > új monocoque
  • Dietrich Mateschitz halála miatti esetleges középtávú változások
  • extrán csökkent fejlesztési idő 2021-hez képest (75% > 63% – 1. hely + FIA büntetés)

Kimagasló pályák: Dzsedda, Baku, Paul Ricard, Spa-Francorchamps, Suzuka, Mexikóváros, Yas Marina

Nem fekvő pályák: Spielberg, Hungaroring, Interlagos

Érdekesség: mindössze 8 versenyen indult pole-ból, de 17 futamgyőzelmet szerzett – a legközelebb kerülve a legendás McLaren MP4/2 1984-es mutatójához, ami 3 pole-ból 12 futamgyőzelemmel lett világbajnok anno.

Ferrari F1-75

wege_csapatok_02_ferrari.jpg

  • működőképes egyedi koncepció
  • a legnagyobb maximális leszorítóerő, de a fejlesztésekkel egyre szűkülő és érzékenyebb használható tartománnyal
  • erős motor, nagyon jó nyomatékgörbével (kisebb turbó)
  • elsőrangú egyenesbeli tapadás (kigyorsítás/fékezés) > a legjobb fékstabilitás
  • teljesítményt nem befolyásoló delfinezés (csak komfort)
  • gyenge megbízhatóság > csökkentett motorteljesítmény (gyertya probléma)
  • gyors gumimelegítés > időmérőn tökéletes, de az etapok végére a legtöbbször visszaütött
  • változó gumikezelés a Francia Nagydíjas fejlesztési csomagtól kezdődően
  • a Spában bevezetett technikai előírás negatív hatása az autónak ideális hasmagasság szempontjából
  • hatalmas stratégiai bakik az év során

xpb_1187966_1200px.jpg

  • 2023
  • új vezetés, további mérnökök esetleges távozása Binottóval és Vasseur hatására
  • minimálisan csökkent fejlesztési idő az ideihez képest (-5%)
  • Leclerc-Sainz felállás kezelése, ha helyzet van

Kimagasló pályák: Szahír, Dzsedda, Miami, Monaco, Silverstone, Monza, Austin

Nem fekvő pályák: Spa-Francorchamps, Mexikóváros

Érdekesség: abszolút tempó szempontjából a legjobb konstrukció volt, mindössze 0,088 mp-cel elmaradva az elméleti leggyorsabb köröktől az összes helyszín átlagára vetítve.


Mercedes W13

wege_csapatok_03_mercedes.jpg

  • extravagáns koncepció rengeteg gyerekbetegséggel > több hónapos fejlesztési lemaradás
  • extrém szűk működési és beállítási tartomány > túl alacsony hátsó hasmagasság
  • ideális esetben extrém oldalirányú tapadás (pályafüggő)
  • teljesítményt komolyan befolyásoló delfinezés, ami Barcelonától jelentősen csökkent, de pályától függően visszatérő probléma maradt
  • nagy légellenállás > részben a teljesen szabadon álló hátsó kerekek miatt
  • E10-es üzemanyaggal visszaeső motorerő
  • az év utolsó harmadára felszabadított motorteljesítmény (üzemanyagfejlesztés + megbízhatósági kockázatvállalás)
  • rendkívüli érzékenység az időjárási körülményekre és a pálya állapotára (pl. Hungaroring)
  • kíméletes gumikopás > általában lassú gumimelegítés
  • kiváló megbízhatóság

xpb_1187103_1200px.jpg

  • 2023
  • koncepcióváltás vagy csak módosítások?
  • a javuló, de nem konzekvens versenyképesség problémája döntési szempontból
  • 10%-kal növekvő szélcsatorna és CFD fejlesztési idő
  • az üzemanyagfejlesztésben hagyott tartalékok kiaknázásának hatása a motorteljesítményre

Kimagasló pályák: Barcelona, Paul Ricard, Zandvoort, Austin, Mexikóváros, Interlagos

Nem fekvő pályák: Dzsedda, Imola, Miami, Spa, Monza, Szingapúr

Érdekesség: április végéig átlagosan 0,97 mp volt az időmérős lemaradás a leggyorsabbtól, ami november végére 0,33 mp-re csökkent.

Alpine A522

wege_csapatok_06_alpine.jpg

  • alacsony légellenállás > extra hatékony minimál aero-konfiguráció – a 3 legjobb végsebességű konstrukció egyike
  • kifejezetten magas abszolút leszorítóerő > lásd az esős teljesítményt
  • sokoldalú, széles tartományban működő autó, jó beállíthatósággal
  • kiváló fékstabilitás
  • pocsék megbízhatóság az egész szezonban > az Alfával holtversenyben a legmegbízhatatlanabb konstrukció volt
  • az év első harmadában erős delfinezés
  • visszatérő vízpumpa gondok + erőltetett lóerők a motor „befagyasztás” miatt (középtávon kifizetődhet a kockázat)
  • folyamatos és általában jól is működő évközi fejlesztések > emelt hátsó hasmagasság év végére (rake)

xpb_1183296_1200px.jpg

  • 2023
  • csapatszerkezeti változások a jó irányba,
  • pénzügyileg okos előretervezés (energia árrobbanás)
  • összességében sokat javuló versenyképesség és szervezettség
  • Alonso távozása/Piastri elvesztése körüli amatőrizmus
  • a technikai gondok 100%-os kiküszöbölése

Kimagasló pályák: Dzsedda, Montreál, Spielberg, Hungaroring, Spa-Francorchamps, Suzuka, Interlagos

Nem fekvő pályák: Miami, Barcelona,Zandvoort, Austin, Yas Marina

Érdekesség: különlegessége, hogy az egyetlen autó volt a mezőnyben, ami a Red Bull féle rámpás oldalszekrény megoldást a Ferrari mélyen öblösített oldaldoboz borítással ötvözte (Silverstone-tól).

McLaren MCL36

wege_csapatok_04_mclaren.jpg

  • viszonylag nagy leszorítóerő, de csak a rövidebb kanyarokkal tűzdelt pályákon volt igazán életképes
  • érzékeny aero-platform > kiszámíthatatlan viselkedés, különösen a nyújtott kanyarokban
  • extrém nagy légellenállás > javult a rámpás oldalszekrény koncepció átvételével
  • gyenge mechanikus tapadás
  • problémás fékrendszer > rossz fékstabilitás (különösen Barcelonáig)
  • a kiszámíthatatlansághoz képest meglepően jó gumikopás
  • tökéletes boxutcai munka > helyezéseket érő taktikai fegyver vasárnaponként

xpb_1186788_1200px.jpg

  • 2023
  • Andreas Seidl távozásának lehetséges negatív hatásai > csapatszerkezeti változások?
  • Piastri érkezésével teljes értékű versenyzőpáros a hitehagyott Ricciardo után
  • mennyire fejtették meg az idei autó alapvető problémáit? > az évközi módosításokkal ők közelítették meg legjobban a Red Bull koncepcióját

Kimagasló pályák: Melbourne, Imola, Hungaroring, Monza, Yas Marina

Nem fekvő pályák: Szahír, Spielberg, Zandvoort, Austin

Érdekesség: az egyetlen csapat, amely az év során közel tudott maradni a Red Bull kerékcsere munkájának tempójához és megbízhatóságához, Mexikóban 1,98 másodperccel új rekordot felállítva.

Alfa Romeo C42

wege_csapatok_09_alfa_romeo.jpg

  • jó kigyorsítási tapadás > saját tervezésű, nyomórudas hátsó futómű
  • elég nagy maximális leszorítóerő > különösen jó versenyképesség utcai és lassú pályákon
  • 598 kg-mal végig a legkönnyebb autó a mezőnyben > a rövidebb tengelytáv méretbeli előnye
  • viszonylag nagy légellenállás > rossz aero-hatékonyság
  • lassú gumimelegítés
  • problémás kuplung oszcilláció és ebből fakadó rajtprogramozási és rajtolási gondok (év első felében)
  • minimális fejlesztések a nyár eleje után
  • rengeteg technikai probléma a hétvége minden szakaszán

xpb_1182995_1200px.jpg

  • 2023
  • Vasseur ment, Seidl jött, de ezen kívül várhatóan mélyreható változások lehetnek a technikai stábban is az Audi számára fontos kulcspozíciókra
  • az Audi érkezésével és a 2026-ra való építkezéssel mennyiben lesz „lényegtelen” az átmeneti évek teljesítménye? > az autó koncepciójával való kísérletezés?

Kimagasló pályák: Szahír, Dzsedda, Montreál, Silverstone, Hungaroring, Mexikóváros

Nem fekvő pályák: Monaco, Spa-Francorchamps, Interlagos, Yas Marina

Érdekesség: összesen 12 kiesés a futamokon, amelyekből 8 technikai hibából származott.

Aston Martin AMR22

wege_csapatok_08_aston_martin.jpg

  • már a teszteken működésképtelen eredeti koncepció > B-terv
  • pár futam után a nulláról kellett kezdjék a B-autóval (Barcelona) > sokáig kiforratlan B-verzió
  • nehéz beállíthatóság
  • nagy légellenállás
  • rendkívül kíméletes volt a gumikkal > stratégiai előny vasárnap
  • lassú gumimelegítés (különösen esőben volt hátrány)
  • az egyik legtúlsúlyosabb konstrukció volt, különösen az év elején
  • az egyedi hátsó szárnnyal nagy leszorítóerő az azt igénylő pályákon
  • a szezon végére jelentősen javuló versenyképesség
  • rengeteg apró és érdekes technikai újítás, mégha nem is minden vált be

xpb_1174671_1200px.jpg

  • 2023
  • Alonso szerződtetése új motivációt és extra versenyképességet jelent az egész csapatnak fejlesztési és pontszerzési szempontból is
  • az új F1-es üzem csak az év közepén kezd működni, leghamarabb 2024-re lesz hatása

Kimagasló pályák: Miami, Szingapúr, Austin, Yas Marina

Nem fekvő pályák: Melbourne, Barcelona, Montreál, Silverstone, Spielberg, Monza, Mexikóváros

Érdekesség: a szezon legkreatívabb technikai megoldását prezentálták a Hungaroringen debütált hátsó szárny megoldással, ami szabályos kihasználása volt a technikai szabályzatnak, de ezt a lehetőséget senki más nem vette észre rajtuk kívül. A lehetőséget 2023-ra bezárta az FIA.

Haas VF22

wege_csapatok_10_haas.jpg

  • a Ferrari koncepciójához legközelebb álló autó (amit lehet tőlük vesznek továbbra is)
  • igazából egyetlen jó konfigurációval rendelkezett: a közepes leszorítóerős tartományra, abban viszont nagyon erős volt > sok egyedi aerodinamikai részlet az autón
  • nem is készült valódi alacsony leszorítóerős csomag > pocsék tempó: Baku, Silverstone, Spa, Monza
  • viszonylag nagy légellenállás
  • gyors gumimelegítési képesség > különösen időmérőn és esőben volt erős
  • ugyanez viszont hátrány volt gumigyilkos versenyeken
  • az év első harmadában zavaróan erős delfinezéssel küzdött
  • a nyár végi csomag még jobban közelítette a Ferrarihoz, de nem hozott ugrásszerű előrelépést
  • végig megmaradó túlsúly, ami év végére egyre nagyobb hátrányt jelentett a többiek fogyókúrája mellett

xpb_1183288_1200px.jpg

  • 2023
  • az új főszponzor jelentette fejlesztési plusz 2023-ra (idén nem érték el a költségplafont sem)
  • Hülkenberg érkezése pontszerzési stabilitást hozhat

Kimagasló pályák: Szahír, Imola, Barcelona, Montreál, Spielberg, Szingapúr, Interlagos

Nem fekvő pályák: Melbourne, Miami, Baku, Spa-Francorchamps, Monza, Suzuka, Austin, Mexikóváros

Érdekesség: a mezőny legnagyobb teljesítmény kilengéseit produkáló autója, amivel az időmérőn az 5-6. leggyorsabb kört éppúgy meg lehetett csípni (Kanada), mint a 19-20.-at (Monza), ráadásul Interlagosban még egy pole pozícióra is jó volt számára tökéletes körülmények között.

AlphaTauri AT03

wege_csapatok_05_alphatauri.jpg

  • kevés abszolút leszorítóerő
  • alapvetően alulkormányzott aerodinamikai platform az eredeti orrkúppal > a szingapúri módosítást követően minimálisan javult a helyzet
  • nagyon pályafüggő viselkedés > a rövid kanyarok és az alacsony leszorítóerő kombinációjával volt leginkább versenyképes
  • alacsony légellenállás
  • jó mechanikus tapadás bizonyos körülmények között > nehéz beállíthatóság
  • végig jelentős túlsúllyal rendelkező konstrukció
  • gyenge megbízhatóság

xpb_1171513_1200px.jpg

  • 2023
  • újratervezés > bejelentett koncepcióváltás a jövő évi autónál
  • Gasly elvesztésével várható lépéshátrány
  • a De Vriesben rejlő potenciál lehetősége

Kimagasló pályák: Szahír, Dzsedda, Miami, Baku, Zandvoort, Szingapúr

Nem fekvő pályák: Imola, Montreál, Hungaroring, Spa-Francorchamps, Suzuka, Interlagos,

Érdekesség: az autó, amin egyik fejlesztési csomag sem segített igazán, gyakorlatilag egy helyben toporogva maradt le a középmezőnytől; boxutcai munkában viszont a legjobbak közé léptek fel év végére.

Williams FW44

wege_csapatok_07_williams.jpg

  • extrém alacsony légellenállás, különösen a silverstone-i oldalszekrény módosítást követően
  • kevés leszorítóerő bármilyen konfigurációban > így csak az igazán gyors pályákon tudtak labdába rúgni
  • pocsék mechanikus tapadás, jelentősen a mezőny szintje alatt
  • könnyen túlmelegedő gumik > nehézkes gumikezelés (csak Albon tudott vele élni)
  • alig csökkentett túlsúly

xpb_1172607_1200px.jpg

  • 2023
  • egyelőre csapatvezető és technikai igazgató nélkül – a legrosszabb jel a következő szezonra nézve
  • hiányzó szemléletváltás és széthúzás csapaton belül?
  • Albon garancia az átlagon felüli eredményekre a jó napokon
  • Sargeanttől sokat vár a csapat a tesztek adatai alapján

Kimagasló pályák: Silverstone, Spa-Francorchamps, Monza, Interlagos

Nem fekvő pályák: Barcelona, Hungaroring, Szingapúr, Mexikóváros, Yas Marina

Érdekesség: a Red Bulltól június végén átvett oldalszekrény koncepció oly mértékben javította az autó légellenállását, hogy az addig mindössze Kanadában leggyorsabb FW44 azt követően 7 versenyhétvégén is uralta a végsebességméréseket.

Jövő héten a versenyzők teljesítménymutatóinak összehasonlításával folytatjuk!

WG

képek: xpbimages

A bejegyzés trackback címe:

https://webergabor.blog.hu/api/trackback/id/tr1518008772

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása