Wéber Gábor

Külső íven

A fehér holló, ami kifogott a Mercedesen - USA Nagydíj
Íme, egyetlen képbe sűrítve az austini verseny lényege, méghozzá micsoda képbe! 
nevtelen.jpg
Első ránézésre csak egy Mercedes hátulról, azonban a két hátsókerék állapota sokat mond az avatott szemnek. Aki emlékszik még rá, a 37-38. kör környékén magam is rácsodálkoztam a közvetítésben, hogy a Lewis Hamilton autójának jobb hátsó kerekén megjelenő hólyagosodás után a másik oldalon szemcsésedés kezdődött. Még akkor sem hittem a szememnek, amikor a közeli szuperlassításban is megmutatták a 44-es Mercedes-t hátulról.
Maga Hamilton is rácsodálkozva rádiózott a csapatnak, először a gyorsan fogyó bal hátsóról és annak szemcsésedéséről beszélt ("left rear abrasion…graining a lot at the rear, feels running out") majd egy körrel később már talán hólyagosodásról jelentett a csapatnak ("graining all the more at the rear...or must be blistering"). Betyár nehéz dolga volt belülről megítélni, hogy mi is történik pontosan, mert mindkét jelenség egyszerre ritkább, mint a fehér holló. Nem csak mostanában, de évtizedekre visszamenőleg sem rémlik hasonló F1-es versenyen, de semmilyen más kategóriában sem. A két jelenség még egy hétvégén belül is ritkán fordul elő egyszerre, adott autón még ritkábban, de keveréktől függően volt már rá példa, amikor nagyon különböző lágyságú gumikat használnak és közben az időjárás is változik. Azonban annak az esélye, hogy adott autó ugyanazon tengelyén egyszerre jöjjön elő a kettő olyan, mintha egyetlen szelvénnyel mennénk a lottó ötösre. Hőguta és a fagykár egyszerre.
Miközben Austin vonalvezetése mindkét jelenséget kiválthatja, a lágy keverék magas működési tartománya (akár 140°C) és a melegebb vasárnapi időjárás inkább a gumi szerkezet túlmelegedéséből következő hólyagosodást valószínűsítené. A Mercedes ráadásul Szingapúr óta teljesen lerázta magáról ezeket a gumikezelési problémákat, így még annál is meglepőbb volt, hogy végül ezen ment a versenyük. Persze ehhez kellett néhány dolog a futam előtt, amit alapvetően befolyásolta a történéseket.
A nyári szünet vége óta használt, hatalmas hűtőbordás hátsó felnijeiket ugyanis a Ferrari kérésére az FIA a verseny előtt tüzetesen megvizsgálta, és szabályosnak minősítette, azonban a trükkösen átszellőztetett darabokat a Mercedes végül önszántából módosította, hogy ne adjon esélyt egy esetleges verseny utáni óvásnak. Mivel ez volt az egyik legfontosabb eleme a szeptember óta látványosan feljavuló gumikezelésüknek, így éppen a legrosszabbkor jött, hogy a Pirelli biztonság okokból vasárnapra 0,1 barral növelte a kötelező minimum nyomást a hátsó abroncsokban. Utcai szemmel semmiségnek tűnik, az F1-ben viszont századbaroknak is jelentősége van.
A harmadik, végképp touché-t jelentő módosítás a Mercedes vízpumpa cseréje volt, amelyet vasárnap délután a Parc Fermében mindkét autón elvégeztek. Önmagában nem teljesítményt befolyásoló dolog, de az autók hátsó részét oly mértékben kellett megbontani miatta, hogy az autó érzékeny kisúlyozása is kárát látta. Mivel legközelebb csak a rajtrácsra vezető körben próbálhatták ki a pilóták, így élesben fény sem derülhetett az elmászott keresztsúlyozásra (az első és a hátsó tengelyek keresztátlójának értékei).
A rosszabb gumihűtés, magasabb nyomás és az ideálistól eltérő súlyelosztás pedig oda vezettek, hogy a hátsó tengely abroncsai a különböző terhelés alatt szinte egyszerre, de eltérő véget értek, ritka technikai csemegét jelentve néhányuknak, miközben a pályán az évad egyik legjobb futamát láthattuk.
Jöhet is Mexikó!
WG
 
kép: xpbimages.com

A bejegyzés trackback címe:

https://webergabor.blog.hu/api/trackback/id/tr4714320073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása