Wéber Gábor

Külső íven

Miért úszta meg olcsón Hamilton?
A Német Nagydíj utózöngéi

xpb_950653_1200px.jpg

Amikor szombat délután a Q2 elején Lewis Hamilton a lerobbant Mercedes-e mellett guggolva csóválta a fejét, maga sem gondolta volna, hogy másnap egy nem várt győzelmet ünnepel. Persze ehhez Vettel hibáján kívül kellett rengeteg szerencse, meg a sportfelügyelők vajszíve is.

Hamilton szó szerint a sírból hozta vissza ezt a győzelmet, és akármilyen imát mormolt a verseny előtt, működött, mert az égiek minden szempontból mellette voltak vasárnap. A rengeteg kulcsmomentum egyike egy teljesen nyilvánvaló, szabálytalan pályaelhagyás volt, amit menet közben mégsem vizsgáltak. Utólag azonban mégis felhívták a britet a felügyelők elé, akik végül mindössze megrovásban részesítették az akcióért. A döntés viszont több sebből is vérzik és kicsit sem tesz jót a Forma-1 általános megítélésének. Sem a korábbi precedensek, sem a szabály betűje szerint nem volt következetes döntés, ráadásul a leginkább kirakatban lévő versenyzők egyikéről volt szó, ami még inkább kikezdhetetlen érvelést érdemelt volna. De nézzük sorban a történéseket.

Vettel kicsúszását követően az 53. körben járunk, a mezőny eleje Bottas, Räikkönen, Hamilton sorrendben a 3. szektorban jár, és a boxkiállásra készülő Hamiltonnál a következő üzenetváltások hallhatók versenymérnökével, Peter Bonningtonnal (eközben Bottas egyértelműen a boxba hajt, tehát a Mercedesnél egymás utáni kettős kerékcserére készülnek, Räikkönen pedig az ideális íven célegyenesre kanyarodik):

(A videó hangban vágott verzió, jogi okokból a teljes változatot nem rakhatom ki, de az alábbiak szerint zajlott)

Peter Bonnington: tehát box-box, box-box (T15)......tartsd a (logikus) távolságot Valtteritől...a távolság Valtteritől pontosan... (T16)

Lewis Hamilton:...(de) Kimi kint marad (félig egymás szavába vágva, éppen a boxbejárati vonal előtt)

PB: ...akkor maradj...maradj kint.....be-be-be-be-be-be-be-be-be-be (Hamilton közben már a boxbejárati vonalon túl)

LH: hé! (a füvön)

PB: akkor mégsem, ne haragudj, csak menj tovább (a fűről a pályára hajtva)

LH: már a boxbejáratnál voltam....most akkor bajban vagyunk? (célegyenes)

PB: negatív, negatív, kint maradunk, kint maradunk

Hamilton nem sokkal a befutó után, de még a meghallgatás előtt úgy nyilatkozott, hogy a késői döntés és a pályára való visszavágása annak volt köszönhető, hogy Kimi Räikkönennel ellentétesen akart cselekedni. (Ehhez képest LH:...(de) Kimi kint marad)

"Rettentően zavaros helyzet volt," mondta Hamilton. "A 16-os kanyarban voltam és Kimi elkezdett a boxba fordulni, de arra kértek, hogy én is a boxba hajtsak, így gyorsan válaszoltam, hogy Kimi a boxba tart. (Ehhez képest Raikkönen az ideális íven a célegyenesre kanyarodott, Lewis pedig:...(de) Kimi kint marad)

"Majd azt mondták, „maradj kint” . Mivel már a boxbejáraton voltam, így átvágtám a füvön keresztül.."Majd azt, hogy mégis jöjjek be, de akkorra már visszatértem a pályára.”. (Ez a rész nagyjából stimmel)

"Mindezt csak azért említem, mert sokszor éppen az előtted haladóval ellentétesen kell cselekedned és itt azt éreztem, hogy Kiminek az ellenkezőjét kell tennem, hogy a pozícióelőnybe kerüljek.(Ehhez képest Räikkönen esetében nem volt kérdés, hogy kint marad-e, Bottas-szal szemben viszont valóban pozícióelőnyt szerzett Hamilton.)

"Ezért kérdőjeleztem meg a csapat utasítását és végül ez volt a helyes döntés.” (Mint a rádióüzenetek mutatják, ok-okozatilag ennek épp az ellenkezője történt, ám a végeredmény szempontjából végül valóban ez lett a helyes döntés.)

"De mindez annyira gyorsan és követhetetlenül történt – mert a boxfalon mindannyian pánikoltak és valószínűleg én voltam az egyetlen aki nyugodt maradt." (mint láttuk, Bono teljes nyugalommal közölte Hamiltonnal a boxkiállás tényét, a Bottashoz szükséges távolságát, amit épp Hamilton szakított félbe kissé pánikolva, hogy  „(de) Kimi kint marad, amire a saját mérnöke zsigerből vele ugrott a kútba akkor maradj...maradj kint, majd fél másodperc múlva a józan esze felülírta ezt, és jött a be-be-be-be-be-be-be instrukció.

Hamilton tehát a pályától elzárt részen, a boxbejáratból átvágva tért vissza a célegyenesbe, amivel végül a győzelmét jelentő előnyre tett szert Bottas-szal szemben, miután a csapatnál kiadták a csapatutasítást az újraindítást követően. Ha nem így cselekszik, akkor a tervek szerint neki is kereket cserélnek és mindenképp a finn mögött állt volna vissza a sorba, így a Mercedes hasonló sorrend befagyasztását követően csak a 2. hely lehetett volna az övé. A boxbejáratról a pályára visszavágás egyértelmű szabálytalanság, még külön bekezdés is foglalkozik vele a Sportkódexben, íme:

FIA Nemzetközi Sportkódex, L-függelék, IV. fejezet, 4. bekezdés d) "A vis maior esetét kivéve (amelyet a felügyelők minősítenek), a boxutcát és a versenypályát elválasztó vonalak átlépése a boxbejáratra hajtó autóval bármilyen irányból tilos."

Sokan hivatkoznak a vesenyigazgató által az adott futamok előtt kiadott Event Notes-ra, azaz a kvázi versenyigazgatói jegyzetekre, azonban ezek nem írják felül az FIA szabályait, legfeljebb kiegészítik, gyakorlatba ültetve magyarázzák, vagy nyomatékosítják azokat. A Német Nagydíjon így szólt a kérdéses esetre vonatkozó megjegyzés:

8) Vonalak és bóják a boxbejáraton és boxkijáraton

8.1 Az FIA NS L-függelék IV. fejezetének (5. szakasz) értelmében a versenyzőknek kötelező a boxkijárati fehér vonal jobb oldalán haladni, az autó egyetlen része sem keresztezheti ezt a vonalat.

8.2 Biztonsági okokból a versenyzőknek a boxbejárati bója jobb oldalán kell elhaladniuk amikor a boxok irányába tartanak.

A leintést követő érthetetlenül hosszas várakozást követően a sportfelügyelők a következő döntést hozták: "Egyértelmű, hogy a fent idézett szabályt megszegték – a versenyző nyilvánvalóan keresztezte a pályát a boxbejárattól elvásztó vonalat.

A büntetés kiszabásánál a következő tényezőket vettük figyelembe:

"(i) A versenyző és a csapat őszintén beismerte a hibát és hogy zavar volt a csapaton belül azzal kapcsolatban, hogy bejöjjenek-e a boxba, vagy kint maradjanak a pályán, ami végül a szabályszegéshez vezetett.

"(ii) Az a tény, hogy a szabályszegés Safety Car-fázis alatt történt.

"(iii) Egyik pillanatban sem veszélyeztetett másik versenyzőt és az irányváltás biztonságosan történt.

"Mindezeket figyelembe véve, valamint a korábbi hasonló eseteket is megvizsgálva, azon a véleményen vagyunk, hogy a megrovás megfelelő mértékű büntetés ebben az esetben."

Ezek szerint tehát:

i) A zavarodottság és az őszinte beismerés enyhítő körülmények az autósportban? Mi jöhet még, becsukott szem, esetleg fontos családi üzenet a kijelzőn, mint enyhítő körülmény, esetleg száz miatyánk a haladóknak?

ii) A jelek szerint bizonyos szabályokat meg lehet szegni a biztonsági autós fázis alatt, vagy legalább is nem olyan nagy bűnök, mint máskor. Nem mintha ilyen szerepelne a szabálykönyvben.

iii) Ha senkit nem veszélyeztet, akkor igazából szabályos? Piros lámpa is oké a boxutca végén, ha nem jön senki, ugye? És ugye a csak magukkal kiszúró csapatokat sem büntetik, akik a verseny hevében rosszul rögzítik a kereket, amivel aztán a saját versenyüknek helyben vége, de amúgy senkinek nem esik baja. Ja nem, az mégis büntetendő, mert veszélyes, mint tudjuk.

xpb_731322_1200px.jpg

Az önmagukban is érthetetlen indokokkal ellenére akár elfogadható döntés is lehetne a sportfelügyelőké, hiszen végül is büntetést szabtak ki – megrovást – hiszen a szabálykönyv kivételt egyedül vis maior esetén ismer. Azonban a büntetések közül a lehető legenyhébb szankcióval sújtottak egy olyan esetet, ahol az indoklás három pontja közül egyik sem vehető komolyan. Ugyanis ha komolyan vennénk, akkor holnaptól teljes szánom-bánom mellett, kommunikációs zavarra hivatkozva biztonsági autós fázis közben bárki bárhol közlekedhetne, talán még ki is tolathatna a boxbejáratról, ha ezt kellő biztonsággal teszi, másokat nem veszélyeztetve. Vagy a mezőnyt lehagyva kijöhetne kereket cserélni, hogy aztán visszasoroljon az eredeti helyére. A variációk száma végtelen. Már ha egy konkrét, előnyszerzésre irányuló szabályszegés egy ejnye-bejnyével érhet véget. Hamilton szándéka ugyanis saját elmondása szerint is ez volt – hogy most Kimivel, vagy igazából Valtterivel szemben, az lényegtelen.

Az indoklás szövege is tartalmazza és számtalan hozzászólásban is megkaptam, hogy a korábbi eseteket figyelembe véve abszolút jogos és korrekt döntés született. Végül is az öngól is gól, csak azt ember a saját kapujába rúgja. Ezzel pontosan ez a helyzet. A racefans.hu számomra nagyra tartott szakírója, Keith Collantine ugyanis tegnap gyorsan összeszedte a 2011 óta kiosztott összes „crossed the pit entry line” típusú ügyeket, és összesen 22 esetet talált. Ebből mindössze 4 esetben büntettek minimum 5 másodpercre, a maradék 18 esetben megrovás, vagy még az sem történt. Aki azonban ezt enyhítő körülménynek érzi, az nagyobbat nem is tévedhetne, én ugyanis minden egyes esetet külön-külön is megvizsgáltam, és éppen az ellenkezője az igaz.

https://www.racefans.net/2017-f1-season/statistics/penalties-index/ https://www.racefans.net/2016-f1-season/statistics/penalties-index/ https://www.racefans.net/2015-f1-season/statistics/penalties-index/ https://www.racefans.net/statistics/2014-f1-statistics/2014-penalties-index/ https://www.racefans.net/statistics/2013-f1-statistics/2013-penalties-index/ https://www.racefans.net/statistics/2012-f1-statistics/2012-penalties-index/ https://www.racefans.net/statistics/2011-f1-statistics/2011-penalties-index/

A helyzet ugyanis az, hogy a 22 esetből 16 alkalommal ezek a szabályszegések szabadedzésen, vagy időmérőn történtek, amikor a versenyzők valamilyen oknál fogva későn kapcsoltak és az utolsó utáni pillanatban ugrottak be a boxbejáratra. Edzésről lévén szó semmilyen előnyre nem tettek szert, a pályára sem vágtak vissza, egyszerűen bekocogtak a boxba. Ebből 2 alkalommal felmentés lett a vége (külső akadályozó tényezők miatt), 13 alkalommal megrovás és 1 alkalommal 2.500 eurós pénzbüntetés.

Mindössze 6 ilyen eset történt versenykörülmények között, amikor minden mozdulatnak, pozíciónak, helyzeti előnyszerzésnek pontokat érő jelentősége is lehet, és ebből a hat esetből 4-ben kivétel nélkül a versenyüket akár befolyásoló módon megbüntették a vétkes versenyzőket.

2013 – Felipe Massa, boxutca-áthajtásos büntetés

2015 – Carlos Sainz, 5 mp időbüntetés

2016 – Kimi Räikkönen, 5 mp időbüntetés+2 büntetőpont

2017 – Pascal Wehrlein, 5 mp időbüntetés+2 büntetőpont

Maradt két kakukktojás, amikor versenykörülmények között boxbejárati vonal átlépés ellenére is felmentették a vétkeseket, ráadásul mindkét eset ugyanazon a futamon történt: 2015-ben Montreálban, ahol a hosszú egyenes féktávja egyben a boxbejárat kezdete is. Romain Grosjean és Will Stevens ugyanazon okból úszták meg a szankciókat, ugyanis mindkettőjüket akadályozta egy másik autó (Force India) a boxba hajtás közben, így jobbról átvágták a boxbejárati vonalat.

És akkor elérkeztünk 2018 júliusának közepéhez, amikor Lewis Hamilton verseny közben, önszántából, senkitől nem zavartatva, stratégiai előnyszerzés miatt a boxbejáratra hajtás után átszelte a fehér vonalat, így olyan helyzetbe került, aminek köszönhetően végül megszerezte a győzelmet. És ezt az esetet a felügyelők a verseny alatt nem is vizsgálták (az egyik steward, Mika Salo szavai alapján nem volt mit vizsgálni!), majd késő estébe nyúlóan egy megrovást éreztek jogosnak érte. Egy olyan büntetést, amit eddig csak szabadedzésen osztottak hasonló dologért, szinte automatikusan, verseny közben viszont ilyen enyhét sosem. Mint láttuk, ha volt büntetés, az minden esetben érezhető súlyú volt. Kivéve most

Teljesen hidegen hagy, hogy ki lesz előbb ötszörös világbajnok, hogy melyik márka, vagy versenyző rajongótábora örül vagy kárörvend hangosabban, az viszont nagyon is, hogy a sportszerűség és a józan ész hiánya ilyen mértéket ölt. A legenyhébb korrekt ítélet 5 mp időbüntetés lett volna, amivel Bottas nyeri a futamot, Hamilton pedig marad a 2. helyen, ahol a szabálytalan manőver nélkül végzett volna.

WG

képek: xpbimages.com

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://webergabor.blog.hu/api/trackback/id/tr3914131753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása