Wéber Gábor

Külső íven

F1 versenystratégia - 0. kör
Tényleg rádiózási tilalom van a felvezető körben?

 

xpb_827821_hires.jpg

A Magyar Nagydíj felvezető körében éppen csak száradni kezdett az addig vizes pálya, amire válaszul mindkét Haas versenyautó a boxba hajtott slick gumikért, még a verseny rajtja előtt. Így persze csak a boxutcából indulhattak el, de ennek ellenére mégis rengeteget nyertek ezzel a merész húzással a gyorsan száradó pályán, aminek köszönhetően Magnussen végül a 9. helyen ért célba. Csakhogy mindkettejüket megbüntették utólag, mert szabálytalan csapatutasítást hajtottak végre.

Ezzel párhuzamosan Danyil Kvjat is jelezte a csapatnak a slickre váltási szándékát, azonban neki (szándékosan) nem jött válasz a csapattól, pedig többször is kért visszaigazolást, így végül egy körrel később, jóval kevésbé kedvező helyzetben cserélt csak. Vajon mi lett volna a jó és szabályos megoldás az adott szituációban, és egyáltalán mire jó ez az egész felvezető körös tilalom?

2016-ra az FIA szigorítani akarta a versenyző-csapat kommunikációt, így a sportszabályzat 27.1-es paragrafusát – miszerint a versenyző egyedül, mindennemű segítség nélkül vezeti az autóját – szó szerinti értelmezésben akarták betartatni. Ezzel minimálisra csökkent a rádiós forgalom, és számos olyan esetben is büntetést hozott, amikor egyébként logikátlan volt. A minden szempontból eltúlzott szigorításokat már év közben, a Magyar Nagydíjt követően feloldották, egyedül a felvezető körre szóló kommunikációs tilalom maradt meg belőle, amivel a rajt előtti utolsó, ideális kuplung és motorvezérlés beállításoktól próbálták megfosztani a versenyzőket a kevésbé kiszámítható rajtok érdekében.

Persze biztonsági okokból itt sem lehetett teljes tiltást érvénybe léptetni, ezért a kivételeket tartalmazó technikai iránymutatást elküldték a csapatoknak. Ezek a nem nyilvános technikai direktívák régóta bejáratott kiegészítői a technikai és a sportszabályzatnak, egyfajta finomhangolási iránytűként szolgálnak a szabályrendszer útvesztőjében az istállók számára. Ugyanakkor a TD-k nem szentírások, azaz csak értelmezési/alkalmazási segítségül szolgálnak, de nem a szabálykönyv részei. Ennek ellenére egy versenyévadban 30-40 ilyen is születik, tehát a gyakorlati hasznuk nem lebecsülendő, ám a végső döntés mindig a versenyfelügyelők kezében van ezek értelmezése kapcsán.

Jelen esetben 2017 elején módosítottak utoljára ezen TD-n, ami a 011-17-es lajstromszámot kapta és azóta is érvényben van a felvezető körökre vonatkozóan, miközben a kuplung és a rajtprogramozás  tovább szigorodott. Ezek szerint az alábbi kommuinkáció engedélyezett a felvezető kör alatt:

  • autóval kapcsolatos problémák jelzése, amik minden esetben boxutcába hajtással járnak,
  • karosszériaelem sérülésével kapcsolatos jelentés,
  • vész-/alapbeállítások aktiválása szenzor problémák esetén,
  • ellenfél autó problémájának jelzése,
  • versenyirányítási és sportbírói üzenetek/jelzések átadása,
  • olaj vagy törmelék veszély a pálya egyes részein

Ezeken a témakörökön kívül nem lehetne egymással kommunikálni a csapatnak a rajt pillanatáig, azonban nem kellett sokat várni rá, hogy a 2017-es szezonban az élet is próbára tegye a szabály gyakorlati kivitelezését, amikor Jolyon Palmer és versenymérnöke között az alábbi üzenetváltás zajlott le a Kínai Nagydíjon, nedves, de nyomokban már száradó pályán – vagyis hasonló körülmények között, mint legutóbb a Magyar Nagydíjon:

Palmer: Kint maradok.

Csapat: Ha be akarnál jönni, akkor gyere be nyugodtan.

Palmer: OK, box, box.

Csapat: Box, box.

Hoppá! Témakörileg teljesen kívül a szezon elején elfogadott TD pontjain, ennek ellenére az üzenetváltást még csak nem is vizsgálták, simán átment a versenyirányítás rostáján! Pedig a TD értelmezése alapján nem csak témaköri szabályszegésnek tűnt, hanem Palmer az eredeti szándékát a csapat sugalmazása alapján változtatta meg, még ha ő is mondta ki a végső szót.

Persze a versenyfelügyelők csak azt vizsgálják, amit vizsgálandóként hozzájuk küldenek, és mivel az összes csapat rádióforgalmazását négyen figyelik élőben a versenyirányításban és további 4-5 szoftvermérnök is, így az általuk gyanúsnak vagy szabálytalannak tűnő hanganyag megy tovább a négy versenyfelügyelőhöz, akik külön szobából követik az eseményeket. Palmer tehát megúszta, ehhez képest a Hungaroringen az alábbi beszélgetések zajlottak a felvezető körben:

Magnussen: Rosszul döntöttünk, már szárad az ív.

Csapat: Értjük, Kevin. Mi legyen?

Csapat: Elrajtolunk, aztán eldöntjük, Kevin.

Magnussen:  Vettem.

Csapat: OK, Kevin, szerintem gyere be most. Box most.

Magnussen: Egyetértek, box most, box most.

 

Grosjean: Nagyon szárad a pálya.

Grosjean: Leginkább bemennék slickekért.

Csapat: Box, Romain, box (2x)

 

Kvjat: Bemehetek slickekért a rajt előtt? Okézzátok le!

Kvjat: Szóljatok már, hogy bemehetek-e?!

Kvjat: Magnussen bement  

A Haas tehát mindkét versenyzőjére maga reagált, az Alpha Tauri viszont mereven követte a TD ajánlását és válaszolni sem mert Kvjatnak, aki pedig elsőre helyesen és elég határozottan reagált, azonban a várt megerősítés híján nem mert a boxba hajtani. Grosjean is egyfajta visszajelzést várt inkább, de hasonlóan jól gondolkodott, Magnussen viszont maga sem tudta eldönteni, mi legyen, de egyedüliként full esőgumin csak veszíteni valója volt, ha úgy marad.

A Haas mindkét versenymérnöke, Gary Gannon és Dominic Haines ott feszítették túl a húrt, hogy maguk utasították végül mindkét pilótát a boxba hajtásra, ahelyett, hogy felkínálták volna nekik a lehetőséget, egy sima „up to you”-val, azaz „rád van bízva”-val. Az Alpha Tauri meg túlságosan is konzervatívan nem reagált semmit Kvjat egyértelmű üzenetére, amikor neki elég lett volna egy „vettük” vagy „várunk” válasz is. Ugyan mindkét válasz több lett volna, mint a sokat emlegetett technikai direktíva kivételei, azonban semmilyen plusz infót vagy utasítást nem tartalmaztak volna.

Ezúttal ezek az üzenetek tehát eljutottak a sportfelügyelőkig és 10 másodpercet értek a Haasok esetében, azonban az általam felvetett minimalista válaszokról megkérdeztem hazánk egyik legtapasztaltabb, nemzetközi szinten is praktizáló versenyigazgatóját. Szerinte ezeket a visszajelzéseket a kivételek ismerete ellenére is nehéz lett volna büntetni, mert semmilyen konkrét információt nem tartalmaznak, és amennyiben a „kódolt üzenet” bélyeg sem süthető rájuk, úgy nagyon szőrősszívű sportfelügyelők kellenének az elmeszeléshez. A lényeg azonban, hogy ezek a döntések mindig szubjektívek maradnak és a sportfelügyelők értelmezésén múlik a dolog.

A Haasnak egyébként még a 10 mp időbüntetéssel együtt is megérte a húzás, hiszen azzal együtt is pontot szereztek, jól mutatva, hogy mekkora ziccert hagyott ki az Alpha Tauri, és egyébként az összes többi versenyző, aki nem reagált a felvezető körben a helyzetre. A legjobb megoldás persze az lenne, ha eltörölnék vagy pontosítanák ezt a szabályt, mert az ilyen típusú stratégiai döntésnek semmi köze nincs ahhoz, aminek megakadályozására a szabály eredetileg íródott.

WG

kép: xpbimages.com

A bejegyzés trackback címe:

https://webergabor.blog.hu/api/trackback/id/tr1316084576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék