Wéber Gábor

Külső íven

Ferrari: lépéshátrány vagy mesteri illúzió?
Ferrari: lépéshátrány vagy mesteri illúzió?

xpb_1036299_1200px.jpg

Kevés sziszifuszibb dolog van, mint F1-es tesztek kör- és szektoridejeit, sebességadatait egyesével áthámozni, tudva, hogy jó eséllyel a következő napok teljesen átírhatják a számokból nyert infókat. De a találgatásnál sokkal érdekesebb és pontosabb módszer, ráadásul a csapatok elemzői is ugyanezt teszik, csak még több adattal, na meg a saját tapasztalataikkal felturbózva.

Az első teszthét utáni összkép totális Mercedes fölényt rajzolt ki, a ...

Vajon mitől szenved a Ferrari?
Vajon mitől szenved a Ferrari?

Az F1-es közvéleményt leginkább foglalkoztató kérdés a szezonkezdet óta a Ferrari vártnál visszafogottabb tempója. De vajon mi állhat a Scuderia tempóingadozásának hátterében?

xpb_982554_1200px.jpg

Ugyan csak három versenyt telt el eddig, de ahogy a mondás tartja, három ember már tömeg, így három verseny adatai már halvány fogódzót adhatnak avval kapcsolatban, hogy hol kell keresni a Ferrari botladozásának okait. Megnézve az elmúlt három pálya jellegzetességeit egyértelmű, ...

Ecc-pecc-kimehetsz
Ecc-pecc-kimehetsz

 

sf90_16.jpg

Az F1-es tesztnapok legkedveltebb össznépi társasjátéka az erősorrend megfejtése, ami majdnem olyan megbízható, mint a kávézaccból jóslás. A pontos sorrend meghatározása szinte lehetetlen, ennek ellenére bizonyos tendenciák jól kirajzolódnak, ha kellő alapossággal nézzük az adatokat.

Világjárók

A Forma-1-es mezőny az idei nyolc tesztnap alatt megkerülhette volna a Földet, hiszen a múlt pénteki utolsó nap végére 40,847 ezer km-t tettek meg a ...

Első szárnypróbálkozások
Első szárnypróbálkozások

fw.jpg

Mostanra mind a tíz F1-es csapat idei autóit láthattuk már valamilyen formában, és ugyan még rengeteg kisebb-nagyobb változás lesz rajtuk, elsősorban az újratervezett első szárnyak hatékonyságán múlik majd a siker. Már első blikkre is eltérő koncepciók bontakoznak ki, úgyhogy gyorsan össze is hasonlítottam őket az eltérő filozófiájuk szerint.

Tavaly április óta tudjuk, hogy idénre újfajta első szárnyakat ír elő a Forma-1 szabályrendszere, ami ...

A pénz, ami a Forma-1-et mozgatja - 2. rész
A pénz, ami a Forma-1-et mozgatja - 2. rész


unneples.jpg

A tavalyi 2,2 milliárd dollárnál idén biztos többet költenek majd a csapatok a csekélynek tűnő, ámde aerodinamikailag annál jelentősebb 2019-es szabályváltozások miatt. A Forma-1 amúgy is kimagaslóan legmagasabb költségelemét a kutatás-fejlesztés jelenti, ami döntően befolyásolja a versenyképességüket. Hány mérnök hány úton tud elindulni egyidőben, hogy a lehető legjobb megoldást találják meg? Ez csak pénz kérdése, és alapvetően ez a nagycsapatok ...

A pénz, ami a Forma-1-et mozgatja - 1. rész
A pénz, ami a Forma-1-et mozgatja - 1. rész

pezsgozes.jpg

Természetesen féltve őrzött adatokról van szó, azonban számos forrásból összecsipegetve elég jó közelítéssel összeáll a kirakós, ami az F1-es mezőny összköltségét, valamint a csapatokra, vagy akár az autógyártókra bontott költségvetést illeti. Nem vagyok gazdasági újságíró, azonban az autósport néhány erre szakosodott szakírója (Christian Sylt, Dieter Rencken) és a csapatok, valamint az autógyárak éves beszámolói alapján elég jól belőhetők ...

A fehér holló, ami kifogott a Mercedesen - USA Nagydíj
A fehér holló, ami kifogott a Mercedesen - USA Nagydíj
Íme, egyetlen képbe sűrítve az austini verseny lényege, méghozzá micsoda képbe! 
nevtelen.jpg
Első ránézésre csak egy Mercedes hátulról, azonban a két hátsókerék állapota sokat mond az avatott szemnek. Aki emlékszik még rá, a 37-38. kör környékén magam is rácsodálkoztam a közvetítésben, hogy a Lewis Hamilton autójának jobb hátsó kerekén megjelenő hólyagosodás után a másik oldalon szemcsésedés kezdődött. Még akkor sem hittem a szememnek, amikor a ...
Vajon tényleg visszaesett a Ferrari?
Vajon tényleg visszaesett a Ferrari?

 

rus_hamvet.jpg

A megoldás szokás szerint összetett és nem is pofonegyszerű, azonban az egész szezonra jellemző viselkedésminták alapján határozott irányvonalak rajzolódnak ki a Ferrari és a Mercedes közti eltérésben. Mindezt persze a folyamatos fejlesztési verseny is befolyásolja, amiben az elmúlt egy-másfél hónapban a Mercedes kapcsolt magasabb fokozatba és talált még több potenciált az idei autójában, miközben a Ferrari az erőteljes nyári fellendülés után jobban ...

Miért úszta meg olcsón Hamilton?
Miért úszta meg olcsón Hamilton?

xpb_950653_1200px.jpg

Amikor szombat délután a Q2 elején Lewis Hamilton a lerobbant Mercedes-e mellett guggolva csóválta a fejét, maga sem gondolta volna, hogy másnap egy nem várt győzelmet ünnepel. Persze ehhez Vettel hibáján kívül kellett rengeteg szerencse, meg a sportfelügyelők vajszíve is.

Hamilton szó szerint a sírból hozta vissza ezt a győzelmet, és akármilyen imát mormolt a verseny előtt, működött, mert az égiek minden szempontból mellette voltak vasárnap. A rengeteg ...

Igazságos vagy szerencsés Ferrari győzelem Silverstone-ban?
Igazságos vagy szerencsés Ferrari győzelem Silverstone-ban?

gbr_postrace.jpg

Raikkönen tényleg szándékosan lökte ki Hamiltont?

Kizárt. Tipikus versenyszituáció volt, amikor a belső, fel nem gumizott íven, még hidegebb gumikkal elméri a féktávot a belül helyezkedő. A féktáv kezdete előtt ugyanis még Kimi volt előrébb valamivel, ám a külső íven Lewis mélyebbet fékezett és jogosan rá is fordult a Ferrarira, ami viszont éppen annyival csúszott le az ívről már elfordított kormány mellett, hogy kerék a keréken találkoztak. Nem ...

Wéber Gábor

Rendszertelen időközönként itt írom ki magamból az F1 és más sportágak történéseivel kapcsolatos gondolataimat, elemzéseimet. Készülj fel, nem kétpercesek lesznek.

Friss topikok

Címkék